mana pergi rm1?

My primary school classmate (whom I haven’t met for at least 15 years) sent this to me via Facebook:

“kalo korang rasa dh terer sgt matematik,try la bg jawapan bg soalan yg mudah tu...hahahahahahaha....”

So how good is your math? Can you solve this?

I do have the answer, but do try it first. I’m going to leave this here for a couple of days okay?

Selamat mencuba!

P.S.: Mungkinkah ada seorang cikgu matematik nun di sana (nyanyi ala2 Sohaimi Mior Hassan) sedang berhempas pulas menyelesaikan masalah ini? ;-)

10 comments:

JaJa'Z said...

siapakahhhhh???? hehhehe..akak pernah baca menda ni hari tu..tapi baca sekali imbas je la..tak la plak beria nak memikir...another trick there i think..rasanya rm1 tu tak hilang pun...ye ke?

dieya said...

apa punya jawapan daa.. memang laa tak hilang, tapi mana dia rm1 tu nyorok? kena selesaikan guna maths jugak. takde jalan kira takleh bagi markah.. mcm spm :-D
teruskan memikir ye!

Anonymous said...

stp sorang kluar Rm9( lepas dpt pulangan rm1 seorang)
9x3=27
27-2(budak hotel yg x reti nk bagi Rm2 kpd 3 org tu ambil)
so dpt nilai 25 utk harga bilik...
maknanya rm1 tu x hilang ke mana
3 sekawan x keluarkan pun that rm1.

dieya, kita x tau la mcm mana nk buat jln kira.
tp kalau explain, boleh la juga. make sense tak my explaination.
mcm mana cikgu, ada markah tak? :D
-hasni-

dieya said...

dr. hasni,
awak memang bijak! sepuluh markah!

JaJa'Z said...

macam mana?? tak paham..cikgu math lembab sket hari ni?

dieya said...

k jaja,
tak paham? nantikan jawapannya.. kita kembali selepas ini..

en_me said...

akak, pinjam sehinggit.. volleee

dieya said...

en_me,
voley, tara hal punya. takat singgit tu amik laa terus i sedekah :-D

mama said...

TQ for your bithday wish my darling, luv you v much..

dieya said...

mama,
luv u too!